Claudy Jongstra | Ancient Light

07:00

Het is al weer een paar weken geleden dat ik samen met mijn vriend op een regenachtige zondag richting Leeuwarden ben gereden. We hadden in Leeuwarden een afspraak en omdat we toch in de buurt waren, hebben we een bezoek gebracht aan het Fries Museum.

Het is al een aantal jaren geleden dat ik in het museum ben geweest. Zo lang dat ik nog niet op de nieuwe locatie ben geweest.  

Er waren twee tentoonstellingen die ik graag wilde zien. Breien! en Ancient Light van Claudy Jongstra. Van Ellen, die er met twee vriendinnen een paar weken daarvoor was geweest, had ik gehoord dat zij de tentoonstelling Breien! vonden vallen, maar dat Ancient Light zeker de moeite waard is.

Claudy Jongstra is internationaal bekend van haar van schapenvacht gemaakte muurkleden. In de tentoonstelling is niet alleen een aantal van haar kleden te zien, maar laat ook zien waar de textielkunstenaar haar inspiratie vandaan haalt en wat haar drijfveren zijn. Tevens is het hele werkproces te zien, van denken tot maken.

Ze probeert alles in eigen beheer te doen. De wol die ze gebruikt komt van haar Drentse heideschapen. Voor het verven, gebruikt ze planten uit haar eigen biologische-dynamische tuin, zoals kamille, dahlia's en calendula. Het is duidelijk dat duurzaamheid en respect voor de mens en natuur voorop staat in haar werk. Daarnaast is een sterke persoonlijke betrokkenheid en intuïtieve manier van werken een belangrijk onderdeel van haar werk.

Ik had de neiging om alles aan te willen raken. Voelen hoe zacht de wol en de kleden zijn. Als of  je over een stoffenmarkt loopt en met je hand over de rollen stof gaat.
De kleuren die ze gebruikt zijn heel intens. Diep goud, indigo of bordeauxrood. Het is bijzonder te  beseffen dat de intense kleur goud van uienschillen komt.
  
Voor mij had de tentoonstelling wel uitgebreider mogen zijn, ik kon er niet genoeg van krijgen. Een erg mooie en inspirerende tentoonstelling. Zeker een ritje naar Leeuwarden waard. De tentoonstelling is nog tot en met 8 januari 2017 te zien.























You Might Also Like

0 reacties